Antall gjester som søker bærekraftige hoteller har nesten doblet seg i løpet av det siste året. Rapporten fra Booking.com understreker samtidig viktigheten for virksomheter å kommunisere hvilke gjestehandlinger som utgjør en bærekraftig reise.
- 68% bekrefter at det er mer sannsynlig at de velger et miljøvennlig virksomhet
- 46% av globale reisende betrakter seg allerede som en bærekraftig reisende
56% anser det å overnatte på et miljøvennlig virksomhet som den viktigste delen av en bærekraftig reise. For godt over en tredjedel betyr det å spare vann ved å gjenbruke håndklær og sengetøy (38%) og å bevare miljøet ved å redusere bruk av varer som sjampo, såpe, tannbørste, barberhøvel (35%). For mange er en bærekraftig reise også synonymt med en mer autentisk, lokal opplevelse. 38% oppfatter kjøp av lokalproduserte produkter som bærekraftig, mens 36% vil velge en miljøvennlig overnatting fordi den gir en mer lokal opplevelse.
Årsaker til valg av miljøvennlig overnatting:
- For å bidra til å redusere miljøpåvirkning (52%)
- De gir en mer lokal opplevelse (36%)
- De behandler lokalsamfunnet bedre (31%)
- De støtter lokal virksomhet ved å tilby mer lokal/økologisk mat (30%)
Begrepet «bærekraftig reise» har ulik betydning for mange, men det er tydelig at overnattingsstedet spiller en stor rolle for reisende.
Topp 5 viktigste grønne/miljøvennlige rutiner når overnatting vurderes:
- Solenergi 67%
- Bærekraftig vannsystem 43%
- Spareskylling/redusert trykk i toaletter/dusj 36%
- Økologiske restauranter/matalternativer 31%
- Kildesortering på rommet 29%
Bildet er av Green Key sertifiserte Koppangen Brygger i Lyngenfjorden